برترین‌‌های فین‌تک‌های دنیا در سال ۲۰۲۲

برترین‌‌های فین‌تک‌های دنیا در سال ۲۰۲۲ / انتخاب بازارهای مالی در آینده چیست؟

به رغم وجود پس‌زمینه اقتصادی تاریک، فین‌تک سال ۲۰۲۲ را خیلی هم بد پشت سر نگذاشته و انقلاب فین‌تک، هم‌چنان در حالی پیشروی است. هرچند که سال ۲۰۲۲، سال چندان جالبی برای رمزارزها و بسیاری از شرکت‌های مبتنی بر رمزنگاری نبود. به عبارت بهتر، علیرغم تورم جهانی، زمستان رمزنگاری و گرایشات ژئوپولیتیکی، صنعت ۳۳۲.۵ میلیارد دلاری فین‌تک کماکان توانست به لحاظ آماری ردپای خوبی از خودش بر جای بگذارد.

آمار و ارقام می‌گویند که از سال ۲۰۲۱ تاکنون، بیش از ۹۰ درصد از شهروندان ایالات‌متحده‌ آمریکا، از نوعی از خدمات فین‌تک استفاده می‌کنند و احتمالاً اکنون، با خاتمه یافتن سال ۲۰۲۲ میلادی، حدود ۲ میلیارد کاربر جهانی از صنعت فین‌تک وجود دارد. به نظر می‌رسد که این پذیرش انبوه جهانی قرار نیست متوقف شود و روند رو به رشد خود را، در سال جدید نیز ادامه خواهد داد.

درواقع بازار فین‌تک، حتی در بحبوحه سقوط عمومی در فضای سرمایه‌گذاری خطرپذیر سال 2022 نیز همچنان شاهد انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان بود. بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی دیل‌روم (Dealroom)، یک ارائه‌دهنده استارتاپی مستقر در آمستردام، با افزایش 27 درصدی سالانه سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر حوزه فین‌تک در سال 2022، که به طور قابل‌توجهی از میانگین 4 درصد فراتر رفته است، این صنعت، برخلاف دیگر صنایع، حتی از پس سال 2022 هم به خوبی برآمده است.

این جوش‌وخروش که در صنعت فین‌تک مشاهده می‌شود، به شدت با نوآوری و پاسخگویی آن به نیازهای مصرف‌کننده ارتباط دارد. در این مطلب، برخی از برترین نمادهای این جوش‌وخروش را گردآوری کرده‌ایم. به قول مجریان برنامه‌های خبری، با یک تیتر ورزشی شروع می‌کنیم.


سه داستان برتر سال ۲۰۲۲


  • از گلدمن تا پست‌های فوتبالی!

وال‌استریت و ورزش، سابقه‌ای طولانی مدت در کنار هم دارند. برای مدت‌ها، این خیابان معروف منهتن در نیویورک آمریکا، یک زمین تمرین اولیه برای بسیاری از بچه‌هایی بود که سودای قهرمانی در سر داشتند. اگرچه این روزها، کارهای جدی و قراردادها و حشرونشرهای رسمی، فرصت چندانی برای وال‌استریت نگذاشته است، اما این خیابان هنوز هم حال و هوای دیرینه خود برای ورزش را حفظ کرده است. ورزش، نه به آن کاربرد کلیشه‌ای قبل خود، که صرفاً روی استعدادیابی استوار بود، بلکه این‌بار برای انجام معاملات جدی و کلان.

یکی از بازیگران نقش اصلی این داستان، گری کاردیناله (Gerry Cardinale)، شریک سابق گلدمن ساکس و مؤسس و شریک فعلی شرکت سرمایه‌گذاری 7.5 میلیارد دلاری ردبرد کپیتال (RedBird Capital) است.

کاردیناله روی برخی از بزرگ‌ترین نام‌های ورزشی دنیا از جمله تیم بیسبال حرفه‌ای نیویورک یانکیز (New York Yankees)، تیم فوتبال دالاس کاوبویز (Dallas Cowboys)، تیم بیسبال بوستون رد ساکس (Boston Red Sox)، تیم حرفه‌ای هاکی روی یخ پیتسبورگ پینگوئینز (Pittsburgh Penguins) و باشگاه فوتبال لیورپول سرمایه‌گذاری کرده است. مردی که چند ماه پیش، طی قراردادی 1.2 میلیارد یورویی مالک تیم فوتبال آث میلان شد. برای کاردیناله، این معامله پرمخاطب‌ترین خرید او در ورزش تلقی می‌شود که به شرکت او، مالکیت باشگاهی را داده که هفت بار قهرمان اروپا شده است.

اگرچه ردبرد، از زمان تاسیسش در ۲۰۱۴ تاکنون توانسته است اسم و رسمی بر هم بزند، اما چندان هم تنها و بی‌رقیب نیست. شرکت‌های سهامی خاص بسیاری به سرعت در حال جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فضای ورزش هستند.

داشتن سهام در تیم‌های ورزشی، به ویژه تیم‌های حرفه‌ای که طرفدارش هم باشی، با مزایای زیادی همراه است (چه کسی از تماشای بازی از جایگاه ویژه ورزشگاه بدش می‌آید؟)، اما بازگشت سرمایه هم فاکتور بسیار مهمی است که وال استریت را واقعاً هیجان‌زده می‌کند. به گزارش بیزینس‌اینسایدر، تنها یکی از صندوق‌های ردبرد دارای نرخ بازده داخلی ۳۴ درصد است.

  • ورود نه چندان مقتدرانه والمارت به عرصه بانکی

اواسط سپتامبر 2022 بود که بلومبرگ گزارش داد والمارت، غول خرده‌فروشی جهان، قصد دارد از طریق پشتیبانی شرکت فین‌تکی وان (One)، به 1.6 میلیون کارمند خود حساب بانکی و خدمات مرتبط به آن را ارائه دهد. عرضه‌ای که قرار بود با آزمایش بتا آغاز شود. اگرچه این حرکت والمارت خیلی دور از انتظار نبود، اما تغییری لرزه‌ای برای صنعت خدمات مالی قلمداد می‌شد. یک غول خرده‌فروشی، در حال انشعاب به حساب‌های بانکی بود.

استارتاپی که در نتیجه این معامله ادغام و تملیک صورت گرفت، یک نئوبانک بود که خدماتی نظیر چک دیجیتال و سایر فرایندهای رایج بانکی را ارائه می‌داد. یک سیستم بانکی لزوما دیجیتال، که والمارت اعتقاد داشت قرار است راه را برای سرمایه‌گذاری و اعتبار او هموار کند، هرچند که از دیگران، حرف‌وحدیث‌های زیادی پیرامون آینده مبهم این نئوبانک دیجیتال شنیده می‌شد.

اگرچه در ابتدای مسیر، قرار بر این بود که این نئوبانک، یک حساب بانکی جدید برای کاربران ایجاد کرده و دسترسی به حقوق و سایر خدمات بانکی را از طریق آن به سهولت هرچه تمام ارائه کند – تا جایی که کاربران برای تأمین درخواست‌های بانکی خود به هیچ بانک دیگری نیاز نداشته باشند – اما طولی نکشید که وان، شروع به خاموش کردن ویژگی‌ها و ابزارهایی کرد که مشتریان قدیمی‌اش به آن اعتماد داشتند.

این‌که چه اتفاقی افتاده است، هنوز در هاله‌ای از ابهام است اما داستان ورود والمارت به عرصه بانکداری، این سؤال را در ذهن عموم ایجاد کرده است که چرا باید همکاری یک شرکت فین‌تکی موفق با یک غول خرده‌فروشی مطرح، به جای ارتقای سطح سیستم و خدمات، تا این حد باعث ناامیدی شود؟

  • جی‌پی‌مورگان ادای استارتاپ‌ها را درمی‌آورد!

یکی از شعارهای سال گذشته میلادی جی‌پی‌مورگان، که خیلی جالب است این است که «وقتی صحبت از برنده شدن به عنوان یک بانک می‌شود، فناوری بر استعدادهای انسانی برتری می‌یابد». شنیدن این جمله، از طرف یک بانک با سابقه درخشان دویست و چند ساله! کمی عجیب است. در زمانه‌ای که اغلب سیستم‌های مالی سنتی، منتظر نشسته‌اند تا تازه‌واردین فین‌تکی با ارائه خدمات مدرن و مبتنی بر فناوری خود گوی سبقت را از آن‌ها بربایند، جی‌پی‌مورگان چیس برای ماندن در عرصه رقابت کمر همت بسته است.

بانکی که به جای تقلید از استارتاپ‌ها و روی آوردن به خدمات و فناوری‌های آن‌ها، سعی دارد در دل خود، همچون یک استارتاپ موفق فین‌تکی عمل کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در حوزه فناوری‌های نوین، حدود ۱۰ برابر بیشتر از هزینه‌های حوزه بانکداری بوده است.


  1. کوین‌می (Coinme)
  2. کالم تکس (Column Tax)
  3. کورتینا (Cortina)
  4. فلاک هومز (Flock Homes)
  5. فوریج (Forage)
  6. فاند (Found)
  7. فاند دت فلیپ (Fund That Flip)
  8. گلاوباکس (GloveBox)
  9. های‌لاین (Highline)
  10. هامینگ‌برد (Hummingbird)
  11. اینسکرایب (Inscribe)
  12. اینترچکز (Interchecks)
  13. کالشی (Kalshi)
  14. کانمان (Kanmon)
  15. لین فایننشل (Lean Financial)
  16. منتل (Mantl)
  17. مسترورکز (Masterworks)
  18. مرکوری (Mercury)
  19. مرج (Merge)
  20. مترونوم (Metronome)
  21. میددسک (Middesk)
  22. مونتایزناو (MonetizeNow)
  23. مون‌پی (Moonpay)
  24. مادفلپ (Mudflap)
  25. نورث‌استار (Northstar)
  26. نوو (Novo)
  27. آن‌وارد (Onward)
  28. پایابیل (Payabli)
  29. پاکت‌نست (Pocketnest)
  30. پرتابل (Portabl)
  31. پرتقو تراست بانک (Protego Trust Bank)
  32. ساردین (Sardine)
  33. سیگنال ادوایزرز (Signal Advisors)
  34. سیلا (Sila)
  35. اسپکترال فایننس (Spectral Finance)
  36. استراتیفای (Stratyfy)
  37. تریژر فایننشل (Treasure Financial)
  38. یونیت (Unit)
  39. وایلدفایر سیستمز (Wildfire Systems)
  40. ویلا (Willa)
  41. ورپ‌بوک (Wrapbook)
  42. زیپ (Zip)
  43. زیرتو (Zirtue)

 که شرکت‌ها وقت خود را برای مقیاس‌بندی و توسعه اشکال جدید محتوا برای فناوری صرف می‌کنند. اما جلوتر بودن از منحنی، یا حتی جلوتر بودن نسبت به آن، هسته اصلی کار ما و تیم‌مان در فیدلیتی است که بر چهار هدف کلیدی برای واقعیت افزوده و مجازی متمرکز شده است:

  • آموزش کارکنان
  • آموزش مشتریان
  • همکاری
  • و تجسم داده‌ها.
  • بسته‌بندی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای بانکداران مورگان استنلی

داده‌ها، زیربنای انجام هر کاری در تیم‌های سرمایه‌گذاری مالی و بانکی و میزهای معاملاتی در سراسر شرکت‌ها هستند. اما برای بانکداران، معامله‌گران و محققان کمی، که داده‌های مشتریان را در اختیار دارند و تجربه مشتری نیز بسته به همین داده‌ها است (یک رابطه علت و معلولی عمیق)، همه این داده‌ها باید به آسانی در دسترس بوده و قابلیت ارائه به روش‌هایی آسان را داشته باشند.

در خصوص مورگان استنلی، این درست همان جایی است که پویت (Poet) وارد می‌شود. پویت، یک ابزار مدیریت داده و تجزیه‌وتحلیل است که از طریق آن کارکنان می‌توانند در یک مکان متمرکز در انبارهای گسترده اطلاعات اختصاصی مورگان استنلی غوطه‌ور شوند.

  • مجموعه‌ای یکپارچه از اپلیکیشن‌های متفاوت برای مدیران مجموعه میلنیوم منیجمنت

در میلنیوم منیجمنت (Millennium Management)، یک صندوق تامینی با 58 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت، مدیران پورتفولیو استفاده کننده از اپلیکیشن‌ها، برای پیمایش در میان ابزارها مشکل داشتند.

اکثر برنامه‌ها، به ویژه از نظر ظاهری به طور چشم‌گیری با هم متفاوت بودند و همین موضوع، باعث تجربه کاربری بدی در مدیران مجموعه می‌شد. مهم‌تر از آن، برنامه‌ها با یکدیگر تعامل نداشتند، به طوری که کاربران اغلب مجبور می‌شدند اطلاعات را از یک برنامه به برنامه دیگر به عنوان بخشی از گردش کار خود برش داده و جای‌گذاری کنند. به‌علاوه، برخی از برنامه‌ها در مرورگرها اجرا می‌شدند، و هیچ راهی برای ذخیره یا بازیابی کار مدیر پورتفولیو برای روز بعد وجود نداشت. یا در مواردی دیگر، مدیران پورتفولیو نمی‌دانستند چه زمانی اپلیکیشن‌های جدید و توسعه یافته در دسترس آن‌ها قرار گرفته‌ است تا سیستم را به‌روزرسانی کنند.

در سال 2018، کوتچ (Kotch)، رئیس فناوری معاملات سهام میلنیوم، تصمیم گرفت تا این  اپلیکیشن‌ها را متحد کند. او می‌خواست قابلیت همکاری در قسمت بک‌اند و ظاهر و احساس ثبات در قسمت فرانت‌اند را به‌طور هم‌زمان ارائه دهد. به محض این‌که نمونه اولیه کوتچ ساخته شد، جانسون (Johnson)، رئیس فناوری ریسک در میلنیوم، همه برنامه‌های تیم فناوری ریسک را در چیزی که اکنون ام‌ال‌پی لانچ‌پد (MLP Launchpad) نامیده می‌شود، ادغام کرد. سال بعد، نمونه اولیه اثبات مفهوم برای ذینفعان داخلی به نمایش درآمد و به طور مداوم نیز بهبود یافت.

از تابستان ۲۰۲۲، اکثر تیم‌های سهام و فناوری ریسک وارد این پلتفرم شده‌اند که بیش از ۱۰۰ اپلیکیشن دارد. کوچ و جانسون به همکاری نزدیک با این پلتفرم ادامه می‌دهند و به فکر راه‌اندازی تیم‌های جدید برای ام‌ال‌پی لانچ‌پد هستند.

بدون شک با توسعه برنامه‌های جدید میلنیوم، صاحبان آن تشویق می‌شوند تا استانداردهای تجربه کاربری یکسانی را برای تجربه دسکتاپ ثابت اتخاذ کنند.

  • بسته‌بندی و تحویل داده‌های گلدمن ساکس در فضای ابری

دارلینگ (Darling) و فیلیپس (Phillips)، به عنوان مدیران اجرایی ابر مالی گلدمن ساکس برای داده (Financial Cloud for Data)، به خودی خود وظیفه مدیریت پژوهش‌های شرکت در زمینه به اشتراک گذاری داده‌ها را بر عهده دارند. ضمن این‌که این امر، آنها را مسئول مشارکت رو به رشد گلدمن با خدمات وب آمازون نیز می‌کند.

ابر مالی برای داده، که در پاییز 2021 راه اندازی شد، یک سرویس جریان‌سازی اطلاعات و تجزیه‌وتحلیل است که در فضای ابری خدمات وب آمازون (AWS) میزبانی می‌شود. ابری که گلدمن برای مهندسین شاغل در بخش مربوط به مشتریان سازمانی بانک طراحی کرده است. این ابزار به این معنی است که دانشمندان داده، کوانت‌ها و توسعه دهندگان، به عنوان مثال این قابلیت را دارند تا در یک صندوق تامینی، از ثروت بازار و داده‌های ریسک گلدمن، از طریق راه‌های ورودی کارآمد ارائه شده توسط خدمات وب آمازون بهره ببرند.

برای درک هدف ارائه این فضا، کافی است تصور کنید چگونه می‌توان داده‌های مشتریانِ طرفِ خرید را در وال استریت، برای تصمیم گیری‌های سرمایه‌گذاری کشف، سازمان‌دهی و تجزیه‌وتحلیل کرد. بااتصال به این فضا، کاربران ابر مالی برای داده می‌توانند به تجزیه‌وتحلیل کمی پیشرفته، بدون نیاز به توسعه و در عین حال با حفظ فناوری یکپارچه‌سازی داده‌ها دسترسی داشته باشند.

گلدمن در نوآوری برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها تازه‌کار نیست. این بانک مارکویی (Marquee) را، که یک ابزار متمرکز جریان‌سازی اطلاعات و مدیریت ریسک برای مشتریان سازمانی است، در سال 2014 راه‌اندازی کرده است. اما ابر مالی برای داده، به دلیل ساختار بومی ابری و تأکید بر اتصال به طور خاص به توسعه‌دهندگان – و نه فقط مدیران سبد سهام و معامله‌گران منحصربه‌فرد است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *