جایگاه فینتک ها در چرخه حیات گارتنر

نمودار چرخه حیات گارتنر(Gartner Hype Cycle)،نمایشی گرافیکی از بلوغ و پذیرش فناوری ها و کاربردهای آنها ارائه می نماید. هرهایپ سایکل گارتنر به پنج مرحله اصلی از چرخه حیات فناوری تقسیم میشود.

مرحله1- محرک فناوری(Technology Trigger): این مرحله نشان دهنده کشف و اختراع یک فناوری با پتانسیل های بالقوه است.

مرحله2- اوج حباب انتظارها(Peak of inflated expectation): در مرحله تبلیغ های اولیه،به معرفی و ارائه سناریوهای مؤفق با استفاده از فناوری اختراع شده می پردازند.

مرحله 3- ترکیدن حباب(Trough of disillusionment): در این مرحله،انتظارهای هیجانی و حباب ها از بین می رود و مقداری دلسردی بر بازار حاکم میگردد،در حالیکه همچنان سرمایه گذاری ها با شدت کمتر نسبت مرحله قبل ادامه می یابد.

مرحله 4- سراشیبی روشنفکری(Slope of enlightenment): در این مرحله نمونه های بیشتری از فناوری معرفی شده، محصول های نسل دوم و سوم از ارائه دهندگان فناوری ظاهر شده و سازمان های بیشتری بر روی نمونه های اولیه سرمایه گذاری می کنند.

مرحله 5- فلات بهره وری(Plateu of productivity): در این مرحله،پذیرش عمومی شروع می شود و ارتباط و کاربردهای تجاری گسترده شکل می گیرند.

براساس هایپ سایکل 2015 گارتنر،فینتکها در مرحله پنجم از این فرآیند قرار دارند (تصویر ابتدای مطلب). به عبارت دیگر این بازیگران تازه وارد صنعت بانکی،اکنون در مرحله شکوفائی قرار داشته و کاربردهای تجاری آنها در حال نمایان شدن است.

 

 

منبع: کانال تلگرام پرداخت برتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *